Marek Grechuta – Magia Obłoków

Marek Grechuta – Magia Obłoków
Magia oblokow – porównaj ceny w Nokaut.pl

Informacje:
Data produkcji: 2000
Wytwórnia: EMI
Nośnik: 1CD

Opis:
W ciągu roku dzielącego pierwsze koncerty grupy WIEM od nagrania albumu MAGIA OBŁOKÓW ukonstytuował się skład zespołu. Gitarzystę basowego Jerzego Redicha zastąpił Jan Adam Cichy, a na perkusji grał już na stałe Kazimierz Jonkisz.
Marek Grechuta często i chętnie zasiadał przy fortepianie, zaś styl jego gry wykroczył poza prostą funkcję rytmiczną z DROGI ZA WIDNOKRES. Ale też był to całkiem inny album – oszczędność środków zastąpiła wyrafinowana kolorystyka, a nowe kompozycje Grechuty zyskały bogate aranżacje, poszerzane o udział zaproszonych muzyków, sekcji smyczkowej i zespołów wokalnych.
Pierwszy utwór – W pochodzie dni i nocy – zaskakuje niekonwencjonalną formułą:
skandującą melorecytację przerywa nagle urzekająca melodia (wprowadzą ją chór, podchwytują skrzypce), która już po chwili umyka i nie znajduje kontynuacji. Równie nietypowa jest aranżacja Igły do słów Śliwiaka – realistycznie ilustracyjny, „kłujący? efekt, zapewnia gitara elektryczna. Tekst ten jest w duchu bliski piosenkom z DROGI ZA WIDNOKRES – surowy i krytyczny wobec pułapek cywilizacji („Patrzę w rzekę, a ryba stoi w poprzek rzeki?).
Świat w obłokach to nieskomplikowana piosenka – nieco „amerykańska? w sposobie, jaki przywołuje tradycję gospel. Tekst Krynickiego – autora dramatycznego songu Może usłyszysz wołanie o pomoc – tym razem tchnie nastrojem zadumy i filozoficznego spokoju.
A więc to nie tak to – kolejna w dorobku Grechuty – „miniaturowa perła? na miarę Gdziekolwiek z poprzedniego albumu. Wzruszający wiersz Ewy Lipskiej jest zapisem rozczarowania, jakie towarzyszy wrażliwemu młodemu człowiekowi (kobiecie – ale wymiar tekstu jest uniwersalny) w konfrontacji z tzw. światem dorosłych. Grechuta ponownie „szafuje? melodiami – w zakończeniu pojawia się śpiewany przez chór temat, który z powodzeniem mógłby posłużyć za tworzywo odrębnego utworu.
Godzina miłowania jest jedyną na albumie piosenką do tekstu Grechuty. To nagranie – chociaż studyjne – daje najlepsze pojęcie o progresywnym brzmieniu, jakie grupa WIEM uzyskiwała na koncertach. Jazzowy podkład fortepianu i gitary wtapia się w pracę sekcji tworząc pole do popisu improwizującym skrzypcom.
Suita „Spotkania w czasie? narodziła się jako ścieżka dźwiękowa do filmu „Jastrun?, ale jej wersja płytowa nie pochodzi z filmu – została nagrana później, jest bardziej przemyślana i dłuższa. Szczególnie zyskuje na tym piękny Walc na trawie. Polska muzyka filmowa obfituje w porywające walce, ale kompozycja Grechuty zdumiewa świeżością i zwiewną melodyką nawet w kontekście tej tradycji. Ulica cieni i Zmierzch dopełniają suitę instrumentalną, zaś Ptak śpiewa o poranku to już czysty mariaż muzyki Grechuty z poezją Mieczysława Jastruna.
Ten barwny i względnie pogodny album (w porównaniu do poprzedniego) zamyka utwór mroczny, Na szarość naszych nocy. Słowa Leszka Aleksandra Moczulskiego mówią o dogasaniu – uczucia w wymiarze jednostkowym i związku dwojga ludzi (pieśń znalazła się w repertuarze krakowskiego Teatru STU, gdzie – w wystawieniu „Exodusu? Moczulskiego – wykonywała ją Teresa Haremza).
Druga płyta Marka Grechuty nagrana po rozwiązaniu zespołu Anawa zaskakiwała
odkrywczością pomysłów aranżacyjnych i bujną melodyką – na przekór obrazowi artysty ukształtowanego przez DROGĘ ZA WIDNOKRES (tamten zaś powstał na przekór wizerunkowi stworzonemu w okresie współpracy z Anawa). Ta „przekora? przekonywała o jednym: Grechuta objawił się jako artysta, który tworzy własną „epokę muzyczną? ilekroć podejmuje się nowego dzieła.

 

Lista utowrów:


1) W Pochodzie Dni I Nocy
2) Igła
3) Świat W Obłokach
4) A Więc To Nie Tak
5) Godzina Miłowania
6) Walc Na Trawie
7) Ulica Cieni
8) Zmierzch
9) Ptak Śpiewa O Poranku
10) Na Szarość Naszych Nocy
11) Znajdziemy Sobie
12) Suita „Spotkania W Czasie”
13) Krajobraz Z Wilgą I Ludzie
14) Gdziekolwiek
15) Świecie Nasz
16) Ocalić Od Zapomnienia
17) Świat W Obłokach
18) Godzina Miłowania
19) Muza Pomyślności